Friday, October 16, 2009

Turkish Cypriot lobby movemen.



Στον αγώνα με την Chelsea κάποιοι κυκλοφόρησαν και διέμειναν τα συγκεκριμένα φυλλάδια σε οπαδούς της chelsea.
Ενώ η γενική οδηγία από την Ουέφα είναι ξεκάθαρη:

“Prohibited Conduct – racist, xenophobic, extreme right-wing, national-socialist, sexist or political propaganda material”

Προσωπικά δεν διαφωνώ ούτε λέξη με το συγκεκριμένο φυλλάδιο το θέμα όμως δεν είναι αυτό, είναι ότι διέμειναν φυλλάδια πολιτικού περιεχομένου σε ποδοσφαιρικό αγώνα και έδωσαν αφορμή στους Τούρκους να μας κάμουν διπλωματική επίδειξη για άλλη μια φορά.. Ωρες ώρες νιώθω ότι περιτριγυριζόμαστε απο πιθήκους. Εχουμε όλα τα δίκαια με το μέρος μας και καταφέρνουμε να τα κάμουμε σκατά με την αγαρμποσύνη και τον φανατισμό μας.
Μέσα στους οπαδούς της Chelsea υπήρχαν και ορισμένοι Εγγλεζοτουρκοκύπριοι που πήγαν να δουν τον αγώνα.

Είχα εντοπίσει απο καιρό την πρόθεση των τουρκοκυπρίων να κινηθούν εναντίων μας στην Ουέφα και περίμενα να βγει το θέμα στη δημοσιότητα και στα ελληνoκυπριακά MME. Άργησε αλλά βγήκε..

η Ουέφα σπάνια κινείται αυτοβούλως σε τέτοια θέματα διότι δεν θέλει να τους δίνει υπόσταση και διάσταση. Αρα όσοι νομίζουν ότι η διεθνοποίηση του κυπριακού περνά από τα γήπεδα του φούρπου ας το ξανασκεφτούν θκυό φορές.

Οταν όμως υπάρχει καταγγελία τότε εφαρμόζει τους κανονισμούς.
Πρώτη καταγγελία υπήρξε απο μια γυναίκα δημοσιογράφο που κάποιοι έξυπνοι φρόντισαν να την παρενοχλήσουν για την χώρα καταγωγής της κάνοντας ήχους πιθήκου και διάφορα άλλα ωραία ουτως ώστε να ενημερώσουμε την Ουέφα ότι είμαστε ρατσιστές με βούλλα nazi και το γλυκό ήρθε και έδεσε με το παράπονο ΤΚ για τα εθνικιστικά πανό.

Ρε κοπέλια ρε κοπέλια ... ακούτε του κάθε βλάκα πανίκκου στα ράδια.. Τι γυρεύκουν τα πολιτικά μες τα γήπεδα.. η οδηγία της ουέφα είναι ξεκάθαρη.

Πιλέ μου γράψετε Freedom for Cyprus! όχι Cyprus is Greek.. Κανεί ρε πιον με τούτη τη μαλακία ξεπεράστε τον εαυτό σας. ΟΚ είμαστε έλληνες περήφανοι αλλά ανεξάρτητοι. Όπως ήταν απο τα πανάρχαια χρόνια ο Ελληνισμός. Κάθε περιοχή ανεξάρτητη. Αλλο πράγμα η Αθήνα άλλο η Σπάρτη. Ελληνες και οι δύο αλλά ως εκεί.
Κάτσετε λίγο και αναλογιστείτε. Τι καταφέρατε; Να φκούμε εμείς πάλι οι κακοί και να φάει πάλι μια βίλλα πουδαμέ ως την Ουέφα το Αποέλ.


Κάτω είναι το γράμμα που έστειλαν οι ΤΚ στην Ουέφα:

The letter below has been sent to the President of UEFA, Michel Platini, and is the effort of the collective Turkish Cypriot NGO’s who have roundly condemned the behaviour of the Apoel Nicosia fans in their recent Champions League match with Chelsea. It is self-explanatory and has the backing of over 60 NGO’s representing a unified approach by the Turkish Cypriot lobby movement. We expect there to be more developments on this, as UEFA have charged APOEL under their relevant disciplinary code.

UEFA
09 October 2009
Attention Mr. Platini
Route de Genève 46
Case postale
CH-1260 Nyon 2
Switzerland

Dear Mr. Platini,

Re: complaint against racist displays at Apoel Nicosia v Chelsea Champions League match Wednesday 30 September 2009

We are writing to complain in the strongest possible terms about the racist messages that were permitted to be prominently displayed during the Champions League football match between Apoel Nicosia and Chelsea last Wednesday. The huge banners, written in six different languages and hung throughout the stadium, stated “CYPRUS IS GREEK” and were clearly visible during the entire match, which was broadcast live around the world. This whole scene was intimidating, insulting and racist to Turkish Cypriots living in Cyprus and around the world.

The sheer size of these banners and the places where they were displayed imply they were if not fully endorsed then at the very least tacitly approved by Apoel Nicosia officials. Given FIFA/UEFA’s usually high standards and fundamental rules of conduct, we ask how it was possible for Greek Cypriot stadium officials to allow these racist messages, and why UEFA officials did not act on the night or since? Both UEFA and your global regulating body FIFA are bound by your own anti-discrimination statutes, while broadcast regulations also do not to permit such offensive communications. Your own Stadium Rules for UEFA Euro 2008 categorically state:

“Prohibited Conduct – racist, xenophobic, extreme right-wing, national-socialist, sexist or political propaganda material”

These blatantly xenophobic messages about an already troubled island have again increased tensions, further polarizing the two sides. This in turn hampers the efforts of the two Cypriot leaders who are currently in the middle of sensitive political negotiations.

UEFA/FIFA owe Turkish Cypriots and the world of football a duty of care to stamp out racism wherever it occurs. We are therefore keen to understand when an investigation will be launched and what action will be taken against the culprits, as well as what measures you intend to take to prevent a repeat of such an incident? There is no room for this level of intolerance in football and we ask UEFA/FIFA to be firm about the actions it takes.

As civil society organisations representing thousands of Turkish Cypriots worldwide, we wish to inform you that we will continue to pursue this issue until we achieve a satisfactory resolution.

We look forward to hearing from you at your earliest convenience.

Yours faithfully,

Cetin Ramadan
ATCA (Association of Turkish Cypriots Abroad)
Fevzi Hussein
Chairperson, Embargoed!
Akmen Sitki
Chairperson, The Council of Turkish Cypriot Associations
Dourmoush Ibrahim Dourmoush
Chairperson, UK Turkish Cypriot Chamber of Commerce
Servet Hassan
UK Turkish Federation

In addition other groups are also endorsing this letter, all of whom are affiliates of the above mentioned groups.


Αυτά τα είχα γράψει σε ένα διάλογο μου με κάποιο εγγλεζοτουρκοκύπριο σε μια απέλπιδη προσπάθεια μου να τον πείσω πως οι αποελίστες δεν είχαν ...ρατσιστικές προδιαθέσεις...

Oy,.. its me again.. forgive me for my ignorance but can you bother explain me why this is a racist leaflet?

I ve read the damn thing a thousand times..

Still.. no clue why this is a RACIST leaflet.. maybe my English are not as good as yours.. so please enlighten me.

For the beginning i would like to state that i am not an APOEL Fan so i hope you can credit me a small amount of objectiveness

lets take the racist leaflet and read it all over once more.

It starts by saying the history of APOEL (Athletic football club of the Greeks of Nicosia)

that was founded on Nov.08 1926

and talks a little bit about the achievements of Apoel and how many titles it won.. 50 that is

Is this historically accurate? The answer is yes.

Then it spends some time talking about the contribution of Apoel to the political live of the island back in the old days and how it supported the EOKA fight against the Brits. (Cyprus used to be a colony)

is this historically accurate?

Is this racist? Why? I don't have anything against the british i like london i love British women and Arsenal as well. But fighting against a Colonial empire is not Racism. Americans fought as well and many others. if anything is Racist that is the British empire and all kinds of empires. A fight for freedom is not RACISM.

Ok now that we set that straight lets get to the needy greedy.

The leaflet says that APOEL fought for the political union with ''mother land Greece''

ok again.. is this historically accurate?

Yes, not only Apoel but left wings clubs and political parties as AKEL and practically ALL of the Greek cypriots when they used to be under the British rule supported the reunification with Greece because back then there was no such thing as Independent Cyprus state and no one believed that Cypriots could handle it on their own and the only logical escape from the British empire was to be united with Greece just like the Case of Crete because 82% of the population used to be Greeks and many of the Turkish Cypriots were practically Muslim Greeks that did not even speak turkish properly so by that time union with Greece seemed like a good idea..

With nowdays terms Do i or WE GreekCypriots support the unification with Greece?

Ofcourse not, we are now an independent country within the EU why on earth would we want to reduse us into a bloody Greek island? But back then that was the historical truth, APOEL and etc fought the british and demanded self declaration to be 100% historically accurate.

And that it is what is said on the leaflet.

is this Racist so far?

If saying that fighting for your freedom is racist so well be it.

Ok and now lets get really dirty..I don't like talking about this stuff i prefer to see the future ahead and all, but guys you leave me no choice with this attitude.

The leaflet says that many of his fun's fought the Turks during the barbaric Turkish Invasion or.. as you Turks say ''Peaceful operation''

Firstly lets clarify the terms.

I wouldn't personally use the term barbaric because i don't like to characterise. But the thing is some facts happened back in 1974.

I know many of you Turkish Cypriots may not know a lot of those facts that i ll mention later on due to propaganda and isolation but this does not mean that they did not happen, you can goggle them if you dispute them.

Allow me a big bracket here. It is necessary for unfolding my argument; the specific Characterisation of this historic event cannot be considered as racism.

so lets go,

Makarios despite all the shitty things he had done at the past after 1964 changed policy and no longer supported the Union with Greece and he declaired elections for the people of cyprus to decide if they wanted to continue the ''enosis idea'' or change and support the independent Cyprus state.

Takis Evdokas, who ran on a platform for unification with Greece, looses with a VAST defeat while receiving only 8,577 votes. Up to that point and later on Cyprus turns a page and prefers to be indypented than unite with Greece or Turkey. The date is 1964.

In 1967, a military junta seized power in Athens, and the relationship between the regime and Makarios was tense. Makarios held that the regime undermined his authority by supporting paramilitary organisations committed to enosis and aslo trying to assassinate him in 1970. Cyprus democratically elected government and nearly all Cypriots stop supporting enosis with a dictatorial regime. Greece that is. The dictatorial regime however tried once again to overthrown Makarios in 1974 using a Greek officers that served in the island and some few but armed extremist right winger GreekCypriots (probably those 8,577 who supported Evdokas)

This time they succeeded using brute military force and by killing many Cypriots who tried to defend their Independence. Makarios accused Greece of having invaded Cyprus and of posing a threat to all Cypriots, whether Greek or Turkish Cypriot

meanwhile .. ANOTHER military dictatorial regime (turkey) who always liked the idea of a Turkish Cyprus and had prepared the desire of TAXIM with propaganda in the Turkish Cypriot community that to tell the truth also suffered many from the right winged GreekCypriots extremist who later overthrown Makarios. So Turkey saw an opportunity window to bisect Cyprus in half. And by taking advantage an anomaly in the constitution that Greek - Turkey and the Brits had an obligation to protect Cyprus Independence so they INVADED to ''bring peace to the island'' ..

i don't know how you define peace ...

Now i know that many Tc died as well during the war and before that as well but that was not from the majority of the people but because of some armed extremist who were trying to perform enosis no mater what without respect to anyone else. So blame them not all of us. Blame the Nazis not all g

Germans.

Innocent people Tc and GC were forced out of their houses and innocent people were killed by Greek and Turkish troops..

But during the Turkish invasion mate, No matter what you say, Turkish troops tried to do an ethnic cleansing to the North part of the island.

and the prove is:

200,000 Innocent unarmed Greek cypriots were force out of their houses and

5,000 died during this... ''peaceful operation''.

Rapes murders and prisoner executions. mmm.. smells like peace..

And till today 200.000 Greek Cypriots are not allowed to go back to their places. (thats the big deal)

So with this FACTS how can you call this peace?

needless to say that the Turkish invasion took place in 2 parts with the second part that conquered the most of the grounds of the now called TRNC being executed a month later after the Coup that overthrown Makarios. So the argument that Turks were trying to overthrown dictator Sampson that took power by force in place of Makarios is not legitimate. Turks were trying to conquer Cyprus and thats all.. Lets all do a favour to our selves and acknowledge this facts.


End of brackets here.

considering all this facts it is at least legitimate to write on the leaflet the term ''barbaric Turkish invasion''

its not racist its a Historic Fact and moreover War is always a Barbaric act. So pardon me for this opinion.

I guess if we agreed that historical truth cannot be accepted as racism we can proceed to the final part of the leaflet.

The part that says that Turkey cannot Join the Eu while continuing to ignore European obligations.

I guess this is the racist part ...?

So Angela Merkel Gordon Brown Nicola Sarkosy are Nazis.. (?)

I mean All the above stated that they prefer a premium collaboration with Turkey rather than full membership... so they must be Nazis... right?

But wait..

What are the Racist Apoel Funs Saying?

Apoel Funs if you read carefully disagree with all the above politicians and state CLEARLY that

Turkey is WELCOMED to Join the EU. And as Cypriots believe me we all WANT Turkey to become a European Country as soon as possible, But you cannot just get the name and the euros and everything is Rainbows and daisies Turkey needs to Respect the European constitution and her obligations towards it in order to became a European country.

I cannot see how you can do this while keeping military forces to the island that prohibit Greek Cypriots to go back to their legally owned houses and habit them. The ownership of GC is recently validated by the European supreme court. Tc politicians cannot Sell the land of Greek Cypriots to foreigners and make money. Thats what happening in North part open your eyes (unless if you make money by selling Greek properties witch i doubt) That land was conquered by force its not legally yours. The human rights declaration forbids that. And recently Germany, a truly European country returned properties to Jewish people exactly because of that. So if you Turks want to be European country better start acting like one. Stop blaming everyone else This is the lowest form of propaganda that corrupted leaders use to stay in power, they put the blame to the evil foreigners so they can take your votes. WAKE UP YOU GUYS.

You do know that ALL European citizens are allowed to live in wherever part of Europe they wish right? How on earth Turkey can come and say Greek Cypriots will not allowed to live and own property in North Cyprus. ? The rightfully owned land of theirs that were kicked out back in 1974 by force. How on bloody earth can you say that and accuse us for racism?

Everybody can go and buy land at North Cyprus Everybody except the racist Greek Cypriots who want to be able to enjoy their properties in the North and their European human rights.!!!. How racist of them..

Sorry mate.. look at the bloody mirror.. I am afraid you are the evil witch of the fairytale.

I agree that You can accuse APOEL fans for many things at that game like for bringing political leaflets at a football game or for being Right wingers but you cannot accuse them for RAcism. BECAUSE the leaflets had nothing to do with racism.

Please point to me any racist context in the leaflet so we can discuss it.

10 comments:

Anonymous said...

Ta gnosta ethnikofasistaria...
Ti na pis.
Kala tous ekaman.
En tous aksizi tpt.Tpt.

Anonymous said...

Well spoken Kyriakos.
Αλλά βάλλει νου ο Κυπραίος; Εν βάλλει.

Charoui said...

φιλε μου έβαλες κάτω τα γεγονότα αλλα εν εκαταλαβα ακριβώς την θέση σου στο θέμα.

1. Η μαλακια(το περιστατικό με την κοπέλα τις uefa) που έκαμαν 10 μαλακες φυσικά είναι καταδικαστέο και τέτοιους τύπους έπρεπε να τους πετάξουν έχω που το γήπεδο, και λυπούμαι που κάποιοι τους ονομάζουν "αποελιστες"

2. πρέπει να διαχωρίσουμε το πιο πάνω περιστατικό που το άλλο με το πανο. Δεν έχει καμια σχέση το ένα με το άλλο. είναι 2 διαφορετικές καταγγελίες και γενικά δεν σχετίζονται

3. Η κάθε ομάδα (όχι όλες) ιδρύθηκε με κάποια πολιτική βάση και τούτο είναι σε όλο το κόσμο (ίδιος στις ευρωπαϊκές και βαλκανικές χώρες), δεν το βρίσκω κακό τούτες οι ideologies να ekfrazounte με πολιτισμένο τρόπο. Συγκεκριμένα το αποέλ εκφράζει τον ελληνισμό της κύπρου και σε μια χωρα ημικατεχόμενη το βρίσκω λογικό και σωστό να εκφράζεται η ελληνικότητα του νησιού ίδιος σε μια εποχή που ίσος είναι πιο αμφισβητούμενη από ποτε. Στο κάτω κάτω δεν εκφράστηκε κάτι παράλογο και σίγουρα με κανένα τρόπο ρατσιστικό. Είμαι ρατσιστής γιατί λαλώ ότι είμαι έλληνας? αν αμφισβητούμε τα αυτονόητα πλέον δεν έχουμε μέλλον...

4. το πιο λυπηρό είναι comments (και ανώνυμα) όπως τα πιο πάνω ("καλά να πάθουν" κτλ) Άλλο η κόντρα μεταξύ τον ομάδων και άλλο τούτο, σε κάτι τέτοιο έπρεπε ο κυπριακός λαός να είναι ενωμένος. Δεν θα μας πει καμια uefa την εθνικότητα μας.

πέμπτο και τελευταίο, πρέπει να δούμε και ποιος κάνει την καταγγελία για το πανο. μια οργάνωση τουρκοκυπριων στο λονδίνο (χέσε ψυλά και αγνάντευε δηλαδή). Αύριο στέλλω και εγώ ένα email της uefa και διαμαρτυρούμε για συνθήματα και πάνω τον οπαδών τις inter, ένα με πάρει κανένας στα σοβαρά? νομίζω εδώσαμε πολύ σημασία στην εν λόγο καταγγελία χωρίς λόγο. για την καταγγελία της κοπέλας να την φάμε να μάθουμε! ελπίζω μονο να είναι χρηματικό πρόστιμο :P

kyriakos said...

φίλε μου η θέση μου είναι 100% ταυτόσημη μαζί σου όμως -προβληματίζομαι στο θέμα πάρα πολύ- διότι δεν νομίζω να μπορεί τόσο εύκολα να διαχωριστεί το περιεχόμενο άρα σημαίνει ότι ίσως θα ήταν καλύτερα να μην πήγαιναν τα πανό στο γήπεδο διότι βλάπτουν το εθνικό μας πρόβλημα.

Αλλά ακόμη και αν πήγαιναν να έγραφαν φίλε Freedom for Cyprus ούτως ώστε το μήνυμα να είναι ξεκάθαρο.

όπως έκαναν πέρυσι οι Ανορθώσιατες αν θυμάσε.

kyriakos said...

ps; ήμουν και τις δύο φορές στο γήπεδο.. ;)


http://eshie3i3i.blogspot.com/2009/09/blog-post.html

MARINOS said...

Φίλε είσαι ΦΟΒΕΡΟΣ!
Ταυτίζομαι πλήρως μαζί σου και προσυπογράφω όσα γραφεις.
Μου άρεσε πάρα πολύ και οσα γράφεις στον Τ/Κ.

Charoui said...

-εγώ νομίζω ότι μια χαρά ήταν το πάνω, και ότι η uefa φυσικά θα εξέταση την κάθε περίπτωση ξεχωριστά (αν τελικά εξέταση την περίπτωση του πάνω, γιατί είμαι σίγουρος δέχεται χιλιάδες παρόμοιες καταγγελίες, ποτε δεν ήμασταν το κέντρο του κόσμου όσο και αν το πιστεύουμε)
-δυστυχώς δεν μπορώ να βρίσκομαι στα εντός παιχνίδια του θρύλου λόγο εξωτερικού αλλα ετοιμάζω βαλίτσες για stamford bridge το δεκέβρη

Charoui said...

στο προηγούμενο post όπου "πάνω" εννοώ "πανό" :)

kyriakos said...

@Marino

Ατε φίλε αφού γίναμε δύο πάμε να πείσουμε και τους υπόλοιπους :)


Χαρούι μου μεν θωρείς παντού εχθρούς του έθνους, φιλούδι μου, όπως και να το κάμουμε άλλο πράγμα το Freedom for cyprus και το proud to be Greek με τα οποία συμφωνώ, ταυτίζομαι και επαυξάνω, αλλά όπως και να το κάμουμε το σύνθημα Cyprus is Greek επιδέχεται παρερμηνείας απο καλοθελητές. Πες μου ένα λόγο γιατί να τους δίνουμε το δικαίωμα όταν έχουμε όλα τα δίκαια με το μέρος μας και με τα άλλα δύο η δουλειά μας γίνεται μια χαρά και δεν μπορούν να μας τα κνείσουν.

Και εξάλλου σε προσωπικό επίπεδο τα πρώτα δύο τα ασπάζονται καθολικά όλοι οι κύπριοι ενώ το Cyprus is Greek όπως και να το κάμουμε διχάζει.
Ναι είμαι Ελληνας και περήφανος αλλά θέλω την Κύπρο ελεύθερη και ανεξάρτητη. Διότι πάνω απο όλα και όλους είναι για μένα η Κύπρος.

Charoui said...

εν θα σκεφτούμε μια ζωή τι ένα γράψω μέσα στο γήπεδο μου μήπως και πληγωθεί μου κανένας, το αποέλ γεννήθηκε με τούτη τι φιλοσοφία, ότι η κύπρος είναι ελληνική (ούτε ανεξάρτητη ούτε tpt!)

σαν ομάδα και σαν έλληνες ένα παλέψουμε για τούτο που πιστευκουμε και δεν θα ψάχνουμε εναλαχτικους τρόπους να πούμε τούτο που πιστευκουμε ώστε να μεν τιμωρηθούμε, και όπως είπα και σε πιο πάνω post κανονικά εν θα γίνει tpt επειδή δεν είναι ούτε ρατσιστικό (και αν με ρωτάς ούτε πολιτικού περιεχομενου). Ποτε στην ιστορία μας δεν το κάναμε. (να θυμίσω ότι γράψαμε το ίδιο μέσα στην τραπεζούντα πάλι σε ευρωπαϊκό παιχνίδι)

άνω άρεσε μου p το συζητούμε το θέμα, χωρα το blog σου που το kypriakablogs